Skolan och det goda samhället

När jag gick i grundskolan var det en självklarhet att det fanns ett nära socialt och medicinskt stöd. Kurator, sköterska och läkare. T o m tandläkare ibland!  Inte för att det stoppade mobbing och utfrysning, men det gav ändå barn, föräldrar och lärare ett verktyg att ta itu med problem direkt. Att först kontakta hemmet när man ser att ett barn inte mår bra är inte det bästa alternativet. Ofta, men inte alltid, beror barnens problem på hemförhållanden. Då är det bättre med en nära och kompetent part som finns till hands. Det är nästan alltid läraren som först upptäcker att saker inte står rätt till i de fall hemmet och barnet inte själva är aktiva med att söka hjälp.

Vad jag ville få fram är att en skola där minderåriga går inte bara är en läroanstalt. Det är en samhällsinstitution som bidrar till fostran och barnens steg ut i samhället. Därmed kan man också slå fast skolans sociala ansvar. Ett ansvar som läraren inte kan ta utan professionellt stöd. Skolan ska visa barnen det Goda Samhället. Att vi vuxna bryr oss och också är kompetenta att hjälpa. Samt att ge förutsättningar till Alla Barn att lära sig så mycket som möjligt för att kunna möta vuxenlivet som självständiga, orädda och trygga individer.

Skolans sfär är en spegel av vårt samhälle. Det enda sättet att föra in det Goda i samhället är att lagstifta på ett sådant sätt att skolan representerar det Goda Samhället.

Kunskap utan hälsa och trygghet är farlig.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s